Islam


Mailintervju med Abdallah Abou-Touk

Om du jämför det 3 Abrahamitiska religionerna med varandra, vilka skillnader och likheter tycker du finns?

Det är svårt att få med alla skillnader och likheter mellan de 3 religionerna, men jag hittade följande förklaringar, beskrivningar i Wikipedia.
I bibeln och koranen är historierna desamma fram tills Abraham får sonen Ismael med hans bifru Hagar. Men därefter skiljer sig historien om Hagar och Ismael i Koranen och Bibeln. I Bibelns Gamla Testamente förskjuter Abraham Hagar och Ismael, eftersom Abrahams första fru Sara ville att deras gemensamma son Isak skulle ärva ensam och inte tillsammans med halvbrodern Ismael. Enligt Koranen däremot förskjuter inte Abraham sonen Ismael. Ismael betraktas som arabernas stamfader och enligt islamisk tradition var det Ismael som tillsammans med sin far Abraham byggde den heliga Kabah i Mecka.

Judendom, kristendom och islam har som religioner bland annat följande likheter med varandra:
·   Monoteism: Samtliga religioner säger sig vara monoteistiska. Judar och muslimer menar dock att doktrinen om treenigheten(vilken stöds av de flesta kristna kyrkor och samfund) snarare gör kristendomen till en polyteistisk religion.
·   Profetisk tradition: Alla tre religioner erkänner profeter, emellertid kanske den som erkänns som profet i en av religionerna inte erkänns som sådan i en annan av dem.
·   Semitiskt ursprung: Judendomen och kristendomen har sitt ursprung i en etniskt judisk befolkning, medan islam uppkom bland araber.
·   En grund för gudomliga uppenbarelser i stället för (till exempel) filosofiska spekulationer eller sedvänja.
·   Liknande etik: Alla tre religioner talar om ett val mellan gott och ont, som sammanhänger med lydnad eller olydnad till en enda gud och denne guds lag.
·   Ett linjärt historiekoncept, ibland kallat eskatologi, som börjar med skapelsen och tanken att Gud verkar genom historien, och som avslutas med de dödas uppståndelse och den slutliga domen.
·   Godkännande och anammande i kristendomen av vissa av judendomens religiösa skyldigheter, vilka återfinns i Bibeln som andlig hängivenhet till traditionen från Abraham (snarare än från Moses), och i islams fall även inkluderande berättelser som har paralleller i Koranen, såsom berättelserna om Adam, Noa, Abraham och Mose.

Islam och judendomen dyrkar en enda, odelbar gud som är den förste och den siste och helt utan like. Kristendomen instämmer i denna gudsuppfattning, men var som religion tvungen att på något sätt förena Gud med Jesus, som också betraktades som Gud. När den heliga Ande lades till kunde den kristna guden betraktas som en helig treenighet, det vill säga tre väsen i ett enda gudomligt väsen., Fadern, Sonen och Den heliga Anden i en enda gud är en uppfattning som inte delas av de två andra abrahamitiska religionerna.

Hur skulle du förklara att din religion och tro spelar in på din vardag och hur utövar du din tro?
Islam spelar en viktig roll i muslimerna vardag. Detta kommer in i det vardagliga livet, hur du bemöter folk, hur man uppför sig mot folk etc.
Den obligatoriska bönen skall utövas 5ggr per dag varav ca 5-10 min per bön. Detta måste man planera in i sin vardag. Vidare är det viktigt att följa Islams lära om moral och etik.

Finns det svårigheter med att utöva din religion, har du upplevt fördomar eller liknande?

Nja, själva utövandet är det inget problem med. Självklart är det ibland svårt att hitta en bra plats att utföra sin bön på, vilket leder till ibland att muslimer väntar med sina böner tills dem kommer hem ifrån skolan eller arbetet. Fördomar tycker jag det finns på många platser. Man hör väldigt ofta i media om fördomarna i ISLAM. Tyvärr så associerar media oftast muslimer med terrorister, kvinnoförtryck etc. Se bara det som hände de 4 männen i Göteborg då de anklagades för terrorism. Sen är det även svårare för en person med invandrar bakgrund, muslim som icke-muslim, att få ett arbete, ett banklån eller en bostad. Speciellt är det mycket svårt för en muslimsk kvinna med sjal att hitta ett arbete.
 
Om du skulle förklara din religion för en person som aldrig tidigare hört talats om den, vad skulle du säga?

Jag hade börjat med att förklara att Islam är fredens religion. Som muslim tror man på en gud (Allah), skapelsen, änglarna, profeterna, domedagen och ödet. Islam bygger på de fem pelarna, bönen, fastan, vallfärden, trosbekännelsen och allmosan. Islam värdar oerhört mycket om kvinnan och familjen. Man får till exempel inte skrika eller argumentera mot de äldre. Kvinnan är oerhörd viktig, det är hon som är mamman, systern och dottern.
 
Vilka traditioner och levnadssätt finns det inom Islam som är viktiga att följa?

Som en muslim skall man leva efter koranens budskap och hur vår profet Mohammad (frid vare med honom) levde. Det är viktigt att inkludera dessa i sitt levnadssätt. Exempelvis är det viktigt att utföra gemensamt fredagsbönen och de fem obligatoriska bönerna. Utöver de fem grundpelarna så är det oerhört viktigt med familjen, som är en viktig byggsten inom Islam. Det är viktigt att ta hand om de äldre (mamman, pappan). Det är också viktigt att arbeta för sitt levebröd och söka kunskap i allt man gör. Gemenskapen är oerhörd viktig (ummah), som muslimer ingår man i en muslimsk ummah. Det är viktigt att stötta varandra, hjälpa varandra och besöka varandra. Moskén är en viktig mötesplats för detta.

Det finns oerhört mycket traditioner som inte har med Islam att göra. Dessa är olika för olika folkslag och jag tycker dessa inte är viktiga att ta upp i detta forum.



________________________Fakta Islam_________________________

Islam i världen
Idag är Islam den näst största religionen efter Kristendomen och man beräknar att mer än 1 miljard anhängare till Islam i världen. Religionen är procentuellt störst i de arabiska länderna men växer ständigt och fort runt om i Europa och andra delar av världen. Religionen har med tiden förgrenats med olika syner på tron och utförandet av religionen. Men man är fortfarande noga med att alla muslimer tillhör en och samma församling, ummah. De två största grupperna idag är Shia och Sunni. Dessa två förgreningar uppkom efter Muhammeds död då man blev oense om vem som skulle bli församlingens nya ledare. Sunni muslimerna är de som ville och trodde på att den bäst lämpliga att föra vidare Muhammeds budskap var den som bäst följde och levde utifrån profetens Sunna Enligt Shi muslimerna var den rätta efterträdaren Muhammeds släktingar. 
Att konvertera
För att kunna kalla sig muslim måste man bekänna Allah som den enda guden och hans profet Muhammed. Om man i närvaro av två muslimer bekänner trosbekännelsen på arabiska och med känsla och uppriktighet i orden anses man ha konverterat till Islam. Vissa tycker att det inte behövs vittnen eftersom Allah finns överallt och man kan säga orden i enskildhet med Allah som enda vittne.

Moskén
Moskén är avsedd för bön, predikan och undervisning och är islams helgedom.
Ordet Moské kommer ursprungligen från det arabiska ordet Masjid och betyder plats för tillbedjan. Moskén används utöver en plats att be i för giftermål, det är en plats där man kan studera, man ordnar middagar och andra aktiviteter. Moskén är så mycket mer för muslimer än bara en plats för bön och predikan. Här samlas församlingen för att umgås och utveckla sig kulturellt. Eftersom Moskén används till mer än bara bön och predikan finns det ofta stora tillbyggnader med lokaler för studerande och även övernattning. Vissa moskéer har tillexempel vandrarhem.
Moskéerna varierar mycket till utseendet men det finns vissa drag som är typiska för alla. Alla moskéer har ett minaret. Minaret används av böneutroparen som kalla till bön fem gånger om dagen. De kupolformade taket är också en detalj som syns på de flesta moskéer runt om i världen. Taket ska efterlikna Muhammeds tak på sitt hus i Medina. Vid alla moskéer finns det en gårdsplan där de ska finnas en brun för den obligatoriska tvagningen innan bönen.
Eftersom Islam är ikonklastisk, det är inte tillåtet att avbilda människor eller djur, finns det inga statyer eller porträtt i moskéerna. Istället utsmyckas byggnadens insida med vackra och symboliska mönster och målningar med utdrag ur koranen.

Koranen och andra heliga skrifter
Koranen är Islams heligaste skrift. Det är Guds budskap och är en kopia av urkoranen som finns i himlen. Muhammed sägs ha fått Koranen från Gud genom uppenbarelser som ängeln Gabriel kom med. Det sägs ha tagit 23 år för Muhammed att få alla uppenbarelser.
Koranen skrevs ursprungligen på arabiska som har blivit det heliga och religiösa språket för alla muslimer. Det är på det språket som urkoranen, bokens moder uppenbarades för Muhammed.
Koranen består utav 114 kapitel, suror som det heter på arabiska. De har kommit till under olika delar av Muhammeds liv och det är olika långa. Varje sura handlar om olika saker och ämnen. Surorna handlar också om olika episoder ur profeten Muhammeds liv. Det är moraliska berättelser och betraktelser.
För muslimer är det viktigt att kunna koranen utantill och många börjar vid tidig ålder att läsa in koranen så att de fel fritt kan citera ur den heliga boken. Varför man gör detta är för att man inte vill förlora koranens innehåll och betydelse. Man vill minska risken för förfalskningar eller omskrivelse, för om alla troende kan koranen utantill känner man ingen allt som avviker från de som står i Koranen.
Sunna är profetens Muhammeds liv och hur han levde utefter koranen.
Haditherna innehåller Muhammeds sunna. Sunna betyder vana, sed eller traditioner och är profetens vanor och handlingsätt. Haditherna är Islams andra viktigaste texter som tillsammans med Koranen utgör grunden för islams lag och rätt. Haditherna är alltså berättelser om vad profeten liv och hur han levde. Dessa skrifter finns inte nedskrivna i koranen utan är nedskrivna historier och berättelser ifrån profetens närmaste.

Högtider I människans liv/övergångsriter
Viktiga högtider för en Muslim är äktenskapet och begravningen. Till skillnad från Kristendomens dop och konfirmation eller Judendomens bar mitsva och bat mitsva har inte islam några speciella övergångsriter. Övergången från barn till vuxen sker genom puberteten då man blir myndig inom religionen och bär ett ansvar för att se vad som är gott och ont. Däremot står det i Haditherna att det är en pojkes plikt att genomgå en omskärelse så fort som möjligt efter att han har fötts. Genom omskärelsen markerar man Abrahams betydelse för Islam. Detta kan ses som ett sätt att komma närmare och markera att man tillhör Islam. Många tror att det även står i Koranen eller i Haditherna att en flika eller kvinna också måste genomgå omskärelse. Detta stämmer inte alls. Den kvinnliga omskärelsen är en tradition ifrån gamla afrikanska traditioner och utövas endast i små byar som fortfarande har några av de uråldriga traditionerna kvar. Inte bara muslimer i afrikanska länder med dessa traditioner utövar kvinnligomskärelse även kristna gör det.
Enligt muslimerna själva behövs det inga övergångsriter efter som vi alla föds till muslimer. Vissa människor går vilse men som sagt så är vi alla muslimer ifrån födseln.

I koranen har äktenskapet hög status och är rekommenderat av Gud. Det finns regler för vem man får gifta sig med. En kvinna får endast gifta sig med en muslimsk man medan en muslimsk man kan gifta sig med en kristen eller judisk kvinna. Varför det är så är för att mannen kan bestämma sina barns tro. Enlig muslimsk tradition är det lagligt för en muslimsk man att gifta sig med upp till 4 kvinnor men bara om han klarar av att behandla dom rättvist inom ekonomin och de sociala. Men detta diskuteras och är olagligt i några få muslimska länder. Tillock med i koranen ifrågasätts traditionen då det står i en sura: »Det är inte möjligt för er att ge era hustrur lika behandling i allt, hur uppriktigt ni än önskar det«, det står i sura 4 vers 129. Även om det är tillåtet lever ändå majoriteten av män med bara en kvinna.
Giftermålet sker oftast i hemmet eller i moskén. Imamen är den som leder ceremonin och han är motsvarigheten till en präst. Under predikan läses kvinnan och mannens plikter upp och för att äktenskapet ska gå i lås skriver man i slutet av ceremonin på ett äktenskapskontrakt. Genom äktenskapet skriver du ett kontrakt med Gud det är det som är poängen med vigseln och ceremonin.

Döden är i Islam precis som i Kristendomen slutet på jordlivet och början på ett liv antingen i paradiset eller i helvetet. Den som inte tror och inte har motstått frestelser hamnar helvetet medan den som tror följer Guds och profetens exempel kommer till paradiset.
Den muslimska begravningen liknar till stor del den judiska. Begravningen ska ske så fort som möjligt efter att personen har avlidit. Helst inom 24 timmar. I Islam får man inte bränna kroppen eftersom det är förbjudet inom islam att hjälpa kroppens upplösning. Kroppen genomgår olika riter och sveps den in i tyg och läggs i en kista med ansiktet i böneriktning mot Mecka. Vem som leder ceremonin är förutbestämt och står oftast i den dödes testamente. Det kan vara en nära släkting, vän eller en iman. Man läser en bön över den döde som under bönen blir förhörd utav de två änglarna Munkar och Nakir om goda och dåliga gärningar man har gjort i livet.

Högtider under året
Muslimer utgår inte från samma kalender som vi i västvärlden går efter. Dem använder sig istället av en månkalender. Kalendern har bara 354 dagar och på grund av det infaller högtiderna alltid på olika datum. Den muslimska tideräkningen börjar år 622 då Muhammed flydde till Medina. Så 2011enligt västerländs tideräkning är år 1433.

Högtider som utspelar sig under året utgår ifrån Muhammeds liv och uppenbarelser.
I Islam finns det två stora högtider, Eid al-Fitr och Eid al-Adha, sedan finns de flera mindre högtider som tillexempel Muhammeds födelse och död men det diskuteras livligt mellan olika muslimer om man verkligen ska fira dessa.

Eid al-Fitr som är en glädjefest som firas när fastan är slut, alltså i slutet på fastemånaden Ramadan. Festen pågår i tre dagar och under dessa dagar besöker man begravningsplatser och moskéer för att visa hänsyn till sina avlidna släktingar och vänner.

Eid al-Adha är en offerhögtid då muslimer offrar får och sedan ger köttet och skinnet till de fattiga och behövande. Den infaller i slutet av vallfärden, hajj, till Mecka. Högtiden firar att Abraham inte offrade sin son till Gud utan istället tog ett får.

Båda högtiderna är tid för förlåtelse och frid.

Vardagsliv
Hela livet påverkas av Islam. Islam är inte bara en religion utan även en livsstil. Allt påverkas. Maten ska vara slaktat utifrån speciella riter och regler som finns i Sharia lagarna. Man ska klä sig värdigt och anständigt. Reglerna som finns tolkas olika av människor runt om i världen.
En muslims liv utgår ifrån de fem pelarna, eller som en muslim hade sagt, ett fundament och fyra pelare. Dessa pelare tar upp större delen av en troendes vardag.
Grunden för en muslim är trosbekännelsen.”Det finns bara en Gud och Muhammed är hans sändebud”. Det är denna bekännelse som förenar alla muslimer. Om du erkänner trosbekännelsen är du muslim sen är det upp till Gud att döma om du är en god muslim eller inte. Utöver trosbekännelsen är det bönen. fastan, allmosan och vallfärden som utgör pelarna.
Bönen utförs vanligen fem gånger på ett dygn. Första bönen börjar mellan gryningen och soluppgången, andra på eftermiddagen, den tredje på kvällen, den fjärde efter solnedgången och den sista utförs innan mörkret har lagts sig. Detta kan försvåra vardagslivet då många har jobb och några kanske går i skolan. Men i länder där nästan alla utövar religionen sker bönerna på arbetsplatsen tillsammans med andra eller i skolan. Det är fullt tillåtet att flytta ihop bönerna så att det i stället för fem böner bli tre stycken istället. En på morgonen, en på eftermiddagen och en på kvällen. Syftet med bönerna är att det ska ge stöd till en troende, det ska inte vara en börda. För många är bönestunden en tillflykt från stress, det ger en lugn rytm i vardagen och hjälper till att hålla en kontakt med Gud.
På fredagen samlas de flesta muslimer i Moskén. Detta är islams heliga samlingsplast för alla världens muslimer. Det är viktigt att känna att man är en i församlingen, i Muhammeds umma. 
När man ber ska man vara vänd mot Mecka och man har en speciell bönematta och ett speciellt mönster för hur bönen ska gå till. Men självklart finns det tid för en fribön.
Vid fredagsbönen är det viktigt för Muslimer att samlas i en Moské för att be tillsammans. Moskén är så mycket mer än en vanlig kristen kyrka. Det är en samlingsplats for socialt och kulturellt liv. Det är otroligt viktigt med gemenskap och självkänsla.
Fastan
Allmosan eller Zakat som är det arabiska ordet och som muslimer helst använder är en viktig del av en muslims vardag. Det är bestämt att 2.5 % av ens nettoinkomster ska gå till Zakat. Man ska dela med sig av det man har. Det är inte en fattig persons fel att han är fattig och en rik har inte sig själv att tacka utan Gud. Om man inte har tillgång till så mycket pengar att det räcker till allmosan kan man istället skänka kläder eller saker för att hjälpa svaga eller utsatta.
Fastan infaller under den nionde månaden, Ramadan, i den islamska månkalendern. Fastan håller på under månadens alla ljusa timmar och under dagen får man inte lov att förtära något ätbart eller drickbart. Det är också ottillåtet att vara sexuellt aktiv under dagarna. På kvällen när solen har gått ned äter man något lätt och längre in på kvällen börjar man med festmåltiderna. Innan solen har gått upp på morgonen äter man någon mindre frukost så att man ska klara sig till kvällen. Detta följs främst i muslimska länder då det är svårt i västerländska där jobb och skola inte avviker för fastan.
Under fasta månaden firas speciella högtider som tillexempel Koranens uppenbarelse för Muhammed.
Vallfärden till Mecka ska alla muslimer som har pengar och möjlighet göra men i Islams anda bara en gång eftersom det är bättre att ge pengarna till behövande och svaga. Pilgrimsfärden är något alla muslimer ser fram emot och det är ett heligt livsmål. Resan till Mecka görs för att nå ett nytt andligare liv. De som har gjort pilgrimsresan betraktas som andliga ledare, Hadji som man eller Hadja som kvinna. När man kommit till Mecka tar man på sig en speciell vit dräkt för att visa att alla är lika mycket värda. I Mecka finns den väldiga Kaba stenen som är resans mål. Man ska sedan gå 7 varv motsols runt stenen och om det är möjligt komma så nära att man kan kyssa den lilla sten som finns i ett urgröpt hål i den stora fyrkantiga stenen som är täckt av vackert svart tyg med guld detaljer på.
För en muslim är dessa pelare viktiga att följa men de ska inte vara en börda för en person att följa dem. Man ska göra så gott man kan för att visa Gud att man är en god muslim. Du följer pelarna utefter din situation i livet.
Dessa fem pelare är religiösa plikter för en troende muslim och utgör till större delen hela personens liv. Sen tillkommer också de sociala plikterna som nästan är viktigare. Du ska vara en god människa mot andra.
Muslimer tror på de mänskliga rättigheterna och allas lika värde.
Familjen är otroligt viktig för en muslim. Man läger stor vikt och heder på kvinnan i familjen, modern och dottern är familjens ljus.

Grundregler för Islam
I Islam finns det sex stycken trosartiklar som varje muslim oavsett inriktning erkänner som grunden för religionen. Den första är tron på Gud, Allah som är hans arabiska namn. Enligt Islam finns det bara en Gud, Allah den allsmäktige. Han ser allt, vet allt och har all makt. Muslimer tror att Allah är samma gud som judar och kristna tror på.
Den andra artikeln är tron på änglar. Änglar är Allahs tjänare och ängeln Gabriel är den största ängeln som uppenbarade sig för profeten. Man tror på den fallne ängeln, Satan eller Iblis som han kallas. Man tror på Satans följeslagare, demonerna. Det finns många exempel i koranen där Satan och hans demoner lockar människorna till att synda.
Den tredje är tron på Guds skrifter. Utöver koranen som man säger är Guds sista och ofelbara uppenbarelse till mänskligheten tror man på de fem moseböckerna, Davids psalmer och på evangeliet om Jesus.
Tron på Guds profeter är den fjärde trosartikeln. I koranen har Gud utsett 28 profeter och bland dessa nämns Adam, Noah, Abraham, Josef, David och Jesus. Dessa profeter fick samma uppdrag som Muhammed men budskapet gick antingen förlorat helt eller blev feltolkat. Det var sedan Muhammed som fick den slutliga och fullbordade upplysningen av Gud. Han var den sista profeten som var sänd av Gud till folket.
Den femte artikeln är tron på domedagen. Man tror att på domens dag ska de döda uppstå. Allah kommer sedan att döma alla och de sänds antingen till himmelen eller helvetet. Det som har motsatt sig och ifrågasatt sig Gud och hans profet kommer att hamna i helvetet.
Den sjätte och sista artikeln är tron på de förutbestämda. Man menar att allt är ödesbestämt. Det är Gud som har bestämt hur allt ska vara, ingen kan ända hans ord. Härifrån härstammar det muslimska talesättet ” om Gud vill”, på arabiska ”Inshallah”.
Trosartiklarna är grundade utifrån de som står i Koranen, i sunna och ifrån haditherna.

De fem grundpelarna är de som utgör vardagen för varje muslim. Det är utifrån de som man lever och är en god muslim för Gud.
  • Trosbekännelsen – Shahada - Tron på Allah. ”det finns bara en Gud och Muhammed är hans sändebud”
  • Bönen – Salat – bönen utövas fem gånger om dagen.
  • Allmosan – Zakat – 2,5 % av netto inkomsten ska gå till de behövande och svaga.
  • Fastan – Sawm – fastan sker under dygnens ljusa timmar under månaden Ramadan.
  • Vallfärden – Hajj – pilgrimsfärden till Mecka som varje muslim strävar efter att få göra någon gång under sitt liv.

Den Islamska lagen kallas för Sharia och är en källa till lagstiftningar i de arabiska länderna. Olika länder tolkar lagarna olika och från land till land finns det stora skillnader. Alla länder använder sig inte heller av Sharia men i Saudiarabien och Iran är det den som utgör lagen.
För att underlätta för muslimer har man delat in Sharia i olika kategorier. Dock finns det stor oenighet om vad som ska tillhöra de olika kategorierna.
  • Fard- är det som är obligatorisk för alla muslimer. Tillexempel att följa de fem grundpelarna.
  • Mustahabb- är det som rekommenderas men som inte är obligatoriskt att följa. Tillexempel att man ber fem gånger om dagen. Men denna kategori är många oeniga om.
  • Mubãh- är det som man som muslim kan bestämma själv över.
  • Makruh- saker som inte gillas enligt islam men som fortfarande är tillåtet. Tillexempel skilsmässa.
  • Haram- det som är förbjudet enligt Islam. Vissa tycker att alkohol, rökning och fläskkött är förbjudet, haram.
  • Halal- är det som är tillåtet och är motsatsen till haram. Kött som har slaktats enligt islamska regler är halal. Halal eller det som är tillåtet kan sedan delas in i andra mindre grupper som förenklar det hela ännu mer.
Sharia lagarna diskuteras ständigt inom olika förgreningar i Islam eftersom det inte finns någon förklaring eller regel som säger hur man ska tolka reglerna och kategorierna.

Var kommer Islam ifrån?
För en muslim är inte Islam i första hand en religion, det är en livsstil, det är en inställning till livet. Man tror inte att det var Muhammed som grundade religionen men han var den störste profeten.  som troende muslim menar man att religionen alltid har funnits och att alla människor skapade av Gud är Muslimer. Gud sände sin första profet till jorden i form av Adam, han var den första människan och den första muslimen. Hans uppdrag var att förmedla Guds vilja till andra människor men budskapet förvrängdes av okunniga människor. Gud sände fler profeter som Abraham, Moses, Jesus och David men budskapet blev förvanskat och fel tolkat och enligt Muslimer är det de versionerna som idag finns i Bibeln. Bibeln är alltså Guds budskap men feltolkat av de som skrivit ner berättelserna. När Gud sänder sin sista profet, Muhammed vill han ge människor det sanna budskapet, vad Islam verkligen är och hur man ska leva. Detta uppenbaras för Muhammed igenom den himmelska urkoranen, som är modern för alla koraner.
I forskning har det visats att religionen Islam uppkom någon gång på 600-talet e.f.k och man menar att Muhammed var religionens grundare. Religionen tros ha uppkommit ur ett samhälle med judisk och kristen tro som kan ha påverkat Muhammeds tankar och tro. Därav likheterna mellan Koranen och Bibeln. Även samhällets etiska och moraliska regler tros ha påverkat religionen.

Islam i Uddevalla/ Göteborg
Det finns flera islamska församlingar runt om i Västra Götaland med olika inriktningar så som sunni muslimska och shia muslimska församlingar.
Shia och Sunni är det största och främsta förgreningar inom Islam och även det äldsta. 
I Uddevalla finns det en moské som drivs utav det islamiska sunni centret
I Trollhättan finns det en moské som drivs av islamska kulturföreningen.
I Göteborg finns de 5 moskéer. En av de mer kända är Nasirmoskén som tillhör Ahmadiyya rörelsen. Rörelsen anser sig själva vara förnyare av Islam. Rörelsen accepteras inte av andra muslimer då grundaren för denna förnyade Islam utropade sig själv till Messias, den utlovade eller Mahdi som betyder den” vägleda av Gud”. Eftersom muslimer tror att Muhammed var den siste och största profeten går Ahmadiyya rörelsen helt emot deras tro då grundaren till rörelsen utropar sig själv till Allahs nya profet och Messias. Det ska byggas en ny Moské på Hisingen i Göteborg.